Epifaniczny tom 8 – rozdział 8 – str. 485
Oczyszczenie, poświęcenie i służba Lewitów Wieku Ewangelii
ofiara za grzech (w. 8), podobnie do greckiego słowa hamartia, które także posiada te dwa znaczenia, o których już mówiliśmy; po trzecie, oznacza ono oczyszczenie z grzechu (4Moj. 19:9,17). Oznacza ono również karę za grzech (Zach. 14:9) oraz stan grzechu, tzn. winę za grzech (1Moj. 18:20; 4Moj. 16:26; 32:23; Ezech. 18:24). Z tych pięciu znaczeń nas interesuje tutaj tylko trzecie, ponieważ w tym znaczeniu używa go werset 7. W Cieniach Przybytku nasz Pastor podał antytyp wody oczyszczenia, wyjaśniając wodę, z którą mieszany był popiół czerwonej jałówki, tj. prawdy zebrane z historii cierpień Starożytnych Godnych dla sprawiedliwości, pomocne w oczyszczaniu z mocy grzechu Adamowego, częściowo w Wieku Ewangelii, a szczególnie w Wieku Tysiąclecia. W 4Moj. 19:11-22 typiczna woda oczyszczenia była używana do oczyszczenia z nieczystości związanej z przebywaniem w obecności umarłych lub z dotykaniem ich. Umarli reprezentują tutaj Adama i jego rodzaj pod wyrokiem śmierci, w grzechu. Przebywanie w obecności umarłych jest typem posiadania dziedzicznej nieczystości grzechu Adamowego, natomiast dotykanie umarłych przedstawia aktywne praktykowanie grzechów Adamowych w wyniku dziedziczenia jego deprawacji. Sam popiół czerwonej jałówki przedstawia wspomnienia – historie – Starożytnych Godnych, zawarte w Starym Testamencie. Żywa [bieżąca] woda (4Moj. 19:17) reprezentuje postępujące prawdy w antytypach. Na przykład historia [wspomnienie, tj. to, co obecnie pozostaje po czynach tych dwóch proroków] ostatnich pokrewnych czynności Eliasza i Elizeusza jest częścią antytypicznego popiołu, natomiast prawdziwe antytypiczne nauki tej historii stanowią antytypiczną żywą wodę. Przedstawianie typu i antytypu zgodnie z prawdą jest antytypem mieszania popiołu i wody, natomiast naczynie, w którym znajdowała się woda oczyszczenia, w rozważanym obecnie przypadku przedstawia doktrynę na temat urzędu rzecznika wobec opinii publicznej w odniesieniu do Maluczkiego Stadka i Wielkiej Kompanii. Te same ogólne zasady stosują się także