Epifaniczny tom 8 – rozdział 8 – str. 505
Oczyszczenie, poświęcenie i służba Lewitów Wieku Ewangelii
który ogranicza się do nauk głoszonych jako antytyp przyniesienia cielca jako ofiary za grzech. Te czyny Boga są przedstawione jako antytyp przyniesienia ofiary całopalnej, która – jak zauważyliśmy – jest typem manifestowania przez Boga przyjęcia ofiary za grzech. Są trzy takie czyny Boga, związane z usprawiedliwionymi z wiary i wspomniane powyżej:(1) przebaczenie grzechów; (2) przypisanie sprawiedliwości Chrystusa; oraz (3) przyjęcie pokutującego i wierzącego grzesznika do stanu przyjaźni. Wszystkie te trzy czyny należą wyłącznie do Ojca, ponieważ tylko On jest autorem usprawiedliwienia (Rzym. 8:33), na które składa się przebaczenie grzechów oraz przypisanie sprawiedliwości Chrystusa. Wynikiem tych dwóch rzeczy jest powstanie między Bogiem a tak usprawiedliwionymi stanu pokoju – przyjaźni. Nie powinniśmy rozumieć, że mówiąc o przyniesieniu ofiary za grzech, werset 8 jest typem śmierci Chrystusa, ponieważ śmierć ta nastąpiła, zanim rozpoczął się antytyp wersetu 8. Jeśli więc nie przedstawia on śmierci, czego jest on typem? Odpowiadamy, że jest on typem głoszenia [ofiara śniedna] śmierci Chrystusa (Łuk. 24:47) od Pięćdziesiątnicy aż do końca Wieku Ewangelii. Pamiętajmy bowiem, że werset 8 jest typem działań mających miejsce po tym [„potem”, w.8], gdy zgodnie z wersetem 7 w prospektywnych Lewitach Wieku Ewangelii została wzbudzona pokuta. Ofiara za grzech Chrystusa została więc zakończona, zanim w antytypie mogły nastąpić rzeczy z wersetu 8. Także przyniesienie ofiary całopalnej z wersetu 8 nie przedstawia zamanifestowania przez Boga przyjęcia Chrystusowej ofiary za grzech, lecz głoszenie myśli opisujących ten fakt. Głoszenie o rzeczach, których Bóg dokonuje poprzez akty manifestowania przyjęcia Chrystusowej ofiary za grzech, w przypadku każdej jednostki na drodze do usprawiedliwienia w oczywisty sposób musi poprzedzać same akty manifestujące; głoszenie to jest bowiem środkiem wzbudzania usprawiedliwiającej wiary, która musi być wzbudzona, zanim nastąpi usprawiedliwienie. Jak wiemy,