Epifaniczny tom 8 – rozdział 8 – str. 513
Oczyszczenie, poświęcenie i służba Lewitów Wieku Ewangelii
nowe stworzenia. Było tak aż do Żniwa, kiedy to Bóg wezwał ich z Babilonu do symbolicznej Palestyny.
(35) Jak zauważyliśmy powyżej, w kościołach rytualistycznych reagujący grzesznicy byli doprowadzani do pokuty i wiary, a w ten sposób do usprawiedliwienia, głównie przez nauczanie w domu i lekcje katechezy. Tych, których w takich kościołach przy pomocy powyższych metod doprowadzano do usprawiedliwienia, przedstawiano ogółowi członków kościoła w jego poszczególnych zborach jako katechumenów. Było to jednak także dokonywane w jeszcze bardziej imponujący i publiczny sposób – przez uroczystą publiczną ceremonię praktykowaną przez wszystkie kościoły rytualistyczne, tj. konfirmację [w kościele katolickim zwaną bierzmowaniem – przypis tł.]. W czasie nabożeństw konfirmacji praktycznie byli obecni prawie wszyscy członkowie takich zborów. Nie chcemy przez to powiedzieć, że wszyscy, którzy byli poddawani temu obrzędowi, zostali usprawiedliwieni. Usprawiedliwienia dostępowali tylko ci, którzy przez pokutę i wiarę poddawali się wpływowi nauczania domowego i katechezy. Przez członków swych zborów będących i niebędących nowymi stworzeniami byli więc oni w czasie nauki katechezy i konfirmacji publicznie uważani za takich, którzy okazali pokutę i wiarę. W czasie ceremonii konfirmacji publicznie wyznawali pokutę wobec Boga i wiarę w naszego Pana Jezusa Chrystusa. Jako tacy, w antytypie byli przyprowadzani przez naszego Pana przed antytypiczny Przybytek oraz całe zgromadzenie antytypicznego Izraela. Dotyczy to każdego z nich w tym znaczeniu, że we wszystkich zborach każdy indywidualnie był przyprowadzany przed wszystkich członków swego lokalnego zboru. Taka sama procedura w zasadzie, lecz w innej formie była przeprowadzana przez tych, którzy przez pokutę i wiarę byli doprowadzani do usprawiedliwienia w kościołach nierytualistycznych. Tutaj głównymi formami kierowania ich do usprawiedliwienia było nauczanie w domu i kazania. Zarówno w kościołach rytualistycznych, jak i nierytualistycznych stosowano oczywiście