Epifaniczny tom 8 – rozdział 8 – str. 531
Oczyszczenie, poświęcenie i służba Lewitów Wieku Ewangelii
jedynie zdeponowana (Łuk. 23:46) i że dopiero gdy Jezus pojawił się w niebie (Żyd. 9:24), użył tej ceny, jako pożyczonego kredytu, by w sposób przypisany rzeczywiście kupić Kościół; natomiast w przypadku usprawiedliwionych z wiary użył jej, by kupić ich w sposób poczytanie przypisany. Nasz tekst dotyczy właśnie tego poczytanie przypisanego kupna. Jest on kolejnym silnym typicznym potwierdzeniem biblijnej nauki, że usprawiedliwienie tymczasowe działa w czasie Wieku Ewangelii. Jakże pięknie prawda ta jest ukryta w typologii tego wersetu, w odniesieniu do ofiarowania cielca jako ofiary za grzech Bogu! Dziękujemy Bogu za to i za każde inne zapewnienie prawidłowości naszej wiary, nauczanej przez onego Sługę.
(54) Biblia oczywiście uczy o usprawiedliwieniu tymczasowym (Rzym. 4:1-12). Starożytni Godni (Żyd. 11:7; Rzym. 4:18-22), Młodociani Godni, niedojrzałe dzieci poświęconych (1Kor. 7:14) oraz niepoświęceni wierzący Wieku Ewangelii (Rzym. 10:4; 4:5; Dz.Ap. 13:38,39) są oczywistymi ilustracjami tymczasowo usprawiedliwionych osób. Tymczasowo usprawiedliwieni to bowiem ci, którzy nie posiadają rzeczywistego przypisania za siebie zasługi Chrystusa, chociaż Bóg tymczasowo traktuje ich tak, jak gdyby przypisanie takie rzeczywiście miało miejsce. Oczywiste jest, że zasługa Chrystusa nie mogła być rzeczywiście przypisywana przed złożeniem jej na Kalwarii. Dlatego Starożytni Godni nie mogli posiadać nic więcej, jak poczytane przypisanie tej zasługi. Młodociani Godni muszą oczywiście być w tej samej sytuacji. W oczywisty sposób dotyczy to także niedojrzałych dzieci poświęconych. W Rzym. 4:3-8 św. Paweł przytacza Abrahama i Dawida jako ilustrację usprawiedliwienia działającego w Wieku Ewangelii. Ponieważ w ich usprawiedliwieniu nie dochodziło do rzeczywistego przypisania zasługi Chrystusa, ci z Wieku Ewangelii, którzy posiadają dokładnie ten sam rodzaj usprawiedliwienia co Starożytni Godni, z konieczności muszą mieć usprawiedliwienie tymczasowe – dokonywane przez poczytane, a nie rzeczywiste przypisanie zasługi Chrystusa. Należy bowiem pamiętać, że jeśli