Epifaniczny tom 8 – rozdział 8 – str. 577-601

poprzednia stronanastępna strona

Oczyszczenie, poświęcenie i służba Lewitów Wieku Ewangelii

PYTANIA

      (1) Jakie grupy w czasie Wieku Ewangelii znajdują się wśród tych, którzy mienią się być ludem Bożym, i czemu one odpowiadają? Co oznacza fakt, że w Wieku Żydowskim lud Boży składał się z tych trzech grup – jak potwierdzają to przytoczone wersety? Na co już wskazywaliśmy, a co rozważymy w obecnym rozdziale?

      (2) Jaki typ przedstawiliśmy pod koniec poprzedniego rozdziału? Czego nie analizujemy w tym rozdziale i dlaczego? Do czego w związku z tym ograniczamy naszą uwagę i o czym rozważania te nas przekonują?

      (3) Jakimi Lewitami Wieku Ewangelii są usprawiedliwieni z wiary, a kto jest nimi w skończonym obrazie tego Wieku? Czym zajmiemy się w naszych rozważaniach i które wersety o tym traktują? Co wykaże dokładne rozważanie tych wersetów? Co pokazuje nam w. 5?

      (4) Jakie dwa polecenia zawiera w. 6? Kogo w typie tym reprezentuje Bóg, a kogo Mojżesz – jakiej działalności to dotyczy? W jaki sposób nasz Pan odłączał prospektywnych usprawiedliwionych od reszty Obozu? Jaki inny rodzaj doświadczeń towarzyszył tym czterem wymienionym powyżej? Jak można scharakteryzować tych pięć rodzajów doświadczeń? Co jeszcze można zaliczyć do procesu odłączania usprawiedliwionych – do czego odnoszą się słowa z w. 6?

      (5) W jakich znaczeniach słowo oczyszczenie używane jest w Biblii w odniesieniu do Wieku Ewangelii? – podaj szczegóły. Jakie jest znaczenie tego słowa w w. 6,7,12 oraz 21? O ilu i jakich procesach oczyszczania mówi w. 7? Co te trzy rzeczy stanowiły w typie?

      (6) Gdzie jeszcze jest mowa o wodzie oczyszczenia? Jak woda ta nazwana jest w hebrajskim tekście w. 7 i jakie są znaczenia słowa chatath? – podaj potwierdzające to wersety. Które znaczenie nas tutaj interesuje i dlaczego? Jakie wyjaśnienie wody oczyszczenia podał nasz Pastor? Do czego typiczna woda oczyszczenia była używana w 4 Moj. 19? Kogo reprezentują umarli i czego typem jest przebywanie w ich obecności oraz ich dotykanie? Co przedstawia popiół czerwonej jałówki, a co – woda żywa? – wyjaśnij na przykładzie Eliasza i Elizeusza. Jaki jest antytyp mieszania popiołu i wody oraz naczynia, w którym znajdowała się woda oczyszczenia? Czego dokonują takie nauki i czego jest to antytypem?

      (7) Co reprezentuje polecenie przez Boga Mojżeszowi, by pokropił Lewitów wodą oczyszczenia? Jakie trzy rodzaje prawd z reguły zawierają typy (popiół) oraz antytypy (woda żywa)? Czemu miały zatem służyć typy i antytypy w antytypicznym kropieniu i o co starał się nasz Pan przez cały Wiek Ewangelii?

      (8) Jakie historie były w tym celu opowiadane? Gdzie i przez jakie narzędzia nauki te były podawane prospektywnym usprawiedliwionym? Czemu służyły te typiczne i antytypiczne nauki? W czym pomagało to prospektywnym usprawiedliwionym i czego im udzielało? Co te wszystkie elementy stanowią?

      (9) Jaki był drugi proces oczyszczający Lewitów i jakimi słowami jest wyrażony? Co reprezentuje brzytwa i co oznacza określenie prawo? – podaj potwierdzające to wersety. O jakich trzech rodzajach prawa mówi Biblia? Czego Prawo to udziela tym, którzy na nie reagują? Na jakie dwa sposoby to czyni i o czym w ten sposób przekonuje grzesznika? W jaki sposób to Prawo realizuje pierwszą z tych dwóch funkcji? W jaki sposób pełni drugą z tych dwóch funkcji i o czym przekonuje grzesznika? Jakie inne prawo dokonuje tego samego i w jaki sposób to czyni? O czym to Prawo przekonuje tych o uczciwym sercu?

      (10) Czego jeszcze dokonuje Prawo w związku z grzechami ludzi? O czym przekonuje tych, którzy na nie reagują? Co wzbudza to w sercu grzeszników? Do jakiego przekonania w wyniku tego prowadzi Prawo? Jaki ma to wpływ na grzesznika? Gdzie kończy się działanie Prawa i czego nie może ono dać grzesznikowi?

      (11) W jaki sposób antytypiczny Mojżesz nie używał, a w jaki używał tej brzytwy? Kim były Jego narzędzia ożywione? Czym były Jego narzędzia nieożywione? Do jakich dwóch grup denominacji należeli Lewici – jakie były to kościoły i w jaki sposób używały one symbolicznej brzytwy? Jacy członkowie tych kościołów robili dobry użytek z tej brzytwy? W jaki sposób przyjmowali oni niekiedy tę brzytwę?

      (12) W jaki sposób narzędzia te podawały brzytwę prospektywnym Lewitom i co to oznacza? Co dzięki temu zaczynali oni dostrzegać w sobie? Co jeszcze narzędzia te ogłaszały, podając im tę brzytwę i jaki przy tej okazji głosiły błąd? Co narzędzia te jednocześnie odbierały prospektywnym usprawiedliwionym? Na co pozwalało wręczanie im brzytwy, jakie przekonanie wzbudzało i jak można nazwać ten proces?

      (13) Kto podawał brzytwę, kto dokonywał golenia i co to oznacza? Co oznacza wyciągnięcie symbolicznej ręki po brzytwę? Jakie dwa znaczenia ma wzięcie brzytwy do ręki? Jakie jest symboliczne znaczenie włosów w Biblii? – uzasadnij. Z jakiego punktu widzenia grzechy możemy nazwać władzami? Co należy uczynić z takimi władzami i jaki proces tego dokonuje? Co oznacza zatem symboliczny akt golenia i jak potwierdza to jeden z elementów pokuty? Do czego więc wspólnie prowadziły antytypiczna woda i brzytwa? – wymień jej elementy składowe. Których elementów pokuty dokonuje antytypiczna woda i brzytwa, a których nie?

      (14) W jaki sposób dokonuje się ta ostatnia część pokuty? Jakie symboliczne znaczenie mają w Biblii szaty i nagość? W jaki sposób potwierdzają to Apostołowie? Co niekiedy dzieje się z naszymi szatami literalnymi i symbolicznymi? Kiedy jesteśmy pokazani w Biblii jako bez skazy – kto nigdy nie miał żadnych skaz? Co jest w Biblii symboliczną wodą? Co jest zatem pokazane w praniu szat przez prospektywnych Lewitów? Co możemy powiedzieć o czystości kandydatów do usprawiedliwienia z wiary? Co i w jaki sposób należy uczynić z tymi wadami? Czym grzesznik w Wieku Ewangelii kończy proces pokuty i w czym jest on pokazany?

      (15) W jaki sposób w ogólnym typie został przedstawiony krok pokuty? Jakie informacje możemy znaleźć w w. 7? Od jakich greckich słów pochodzą słowa pokuta i pokutować – jakie jest ich znaczenie? Jaką zmianę to oznacza? – omów kolejno trzy jej kierunki. Co nierozerwalnie wiąże się z taką nienawiścią do grzechu i zamiłowaniem do sprawiedliwości? Dlaczego prawdziwa pokuta jest tak bardzo przeniknięta żalem i gdzie jest to na przykład widoczne? Jak taki żal nazywany jest w Biblii?

      (16) Omów kolejno elementy pokuty w odniesieniu do grzechu. Omów kolejno elementy pokuty w odniesieniu do sprawiedliwości. Jakie dwa zarysy posiada więc pokuta – z ilu i jakich składają się one elementów? Czym jest pokuta z punktu widzenia usprawiedliwienia i co jeszcze należy uczynić, by je osiągnąć?

      (17) Podaj i omów wersety Nowego Testamentu, w których występuje czasownik metanoein. Podaj i omów wersety, w których występuje rzeczownik metanoia. Czym według analizy tych dwóch słów jest w Biblii pokuta?

      (18) Co znaleźliśmy powyżej w antytypie 4Moj. 8:5-7? Jakie trzy procesy zgodnie z w. 7 doprowadzają grzeszników do pokuty? Kiedy następuje w nich pełna pokuta wobec Boga – co jest potrzebne do osiągnięcia tego rezultatu? Dlaczego właśnie tego powinniśmy się spodziewać i co możemy powiedzieć o wszystkich dziełach Boga?

      (19) Do czego pokuta jest wystarczająca, a czego nie jest w stanie dokonać – co jeszcze jest niezbędne? Co i dlaczego stałoby się, gdyby dzieło naszego oczyszczania zatrzymało się na pokucie? Czego Prawo jest w stanie dokonać, a w czym jest bezradne i z jakiego powodu? Co jest w stanie dokonać tego, czego Prawo dokonać nie może i gdzie jest to przedstawione? Kiedy jesteśmy w stanie dostrzec następny zarys oczyszczenia i co jest potrzebne, by zrozumieć go w formie podanej w w. 8?

      (20) Jakie ofiary pokazuje w. 8? W jaki sposób dwa cielce przedstawione są w w. 8 i 12 – co wynika z faktu nazwania drugiego cielca ofiarą za grzech, a nie ofiarą za występki? Jakie wersety dowodzą, że nasz Pan jest antytypicznym Cielcem? Czego dotyczy zatem aluzja do cielca na ofiarę za grzech w w. 8? – podaj potwierdzające to wersety. Jaką myśl warto zachować w pamięci na przyszłość?

      (21) Jak i dlaczego nie powinniśmy rozumieć cielca na ofiarę całopalną? Co przedstawia ofiara całopalna i skąd o tym wiemy? – przytocz kolejne dowody.

      (22) W jaki sposób Bóg manifestuje w antytypie przyjęcie ofiary dla różnych klas? – podaj przykład Tysiąclecia i Wieku Ewangelii. Której z tych manifestacji dotyczy w. 8 i dlaczego? W jaki sposób Bóg manifestuje przyjęcie ofiary Chrystusa za tymczasowo usprawiedliwionych? Omów kolejne tego przejawy. Przygotowaniem do czego były trzy ostatnie manifestacje? Z którymi z tych manifestacji szczególnie wiązał się cielec ofiary całopalnej i dlaczego tak sądzimy?

      (23) Czego zrozumienie jest niezbędne do dostrzeżenia dokładnej roli obydwu cielców – co reprezentują ofiary śniedne? W jaki sposób chwalimy Boga? W jaki sposób czcimy Boga? – podaj przykłady i wersety to potwierdzające. Jak jest zatem składana antytypiczna ofiara śniedna i z czego to wynika?

      (24) Czego nie przedstawiają poszczególne rodzaje typicznych ofiar, a co przedstawiają? Jakie różne antytypiczne ofiary złożył nasz Pan i co one oznaczają? – omów każdą z nich. W jaki sposób typy odnoszą się do różnych ofiar Kościoła? Kto jeszcze wypełni niektóre z takich zarysów?

      (25) Co sugerują ofiary śniedna i za grzech z w. 8? Co sugeruje wymienienie ofiary całopalnej w związku z ofiarą śniedną na etapie w. 8? Jaki jest związek między w. 8 a 7? W jaki sposób antytyp potwierdza związek między w. 7 a 8?

      (26) Co narzędzia Boga czyniły po doprowadzeniu nas do pokuty zgodnie z antytypem w. 7? Co głoszenie takie ukazywało? Co jeszcze pokazywało? Co obwieszczało? Jaką myśl przedstawiało? Czego dowodziło? Jaką jeszcze jedną myśl przedstawiało? Co nie ulega wątpliwości?

      (27) Co i z jakiego powodu nie zostało podane w poprzednim akapicie? W jaki sposób jest to pokazane? – podaj szczegóły. Do kogo należą te wszystkie czyny i dlaczego? Na czym one polegają i co jest tego wynikiem? W jakim znaczeniu w. 8 mówi o przyniesieniu ofiary za grzech? – uzasadnij. W jakim znaczeniu w. 8 mówi o przyniesieniu ofiary całopalnej? Co z natury tego przypadku wynika w odniesieniu do głoszenia o rzeczach, których Bóg dokonuje przez akty manifestujące przyjęcie przez Niego ofiary Chrystusa? – uzasadnij. Do czego więc wyłącznie odnosi się w. 8, a czego nie dotyczy – jak jest to typicznie pokazane?

      (28) Co i na jakiej podstawie stwierdziliśmy powyżej i co w ten sam sposób możemy jeszcze wykazać? W jakich słowach w. 8 jest to pokazane? Co reprezentują przednia mąka i oliwa? Jakie dwie prawdy zawierają się w ofierze całopalnej i śniednej z punktu widzenia w. 8? Co te dwie prawdy opisują i na czym ten akt polega? Do czego i w jaki sposób wierzący jest doprowadzany przez te dwie rzeczy? Co jest trzecim zarysem manifestowania przez Boga przyjęcia ofiary Chrystusa za grzeszników? Co Bóg wyraźnie manifestuje, usprawiedliwiając wierzącego grzesznika i przyjmując go do stanu przyjaźni?

      (29) Czego dowodem jest według Biblii przebaczenie przez Boga pokutującemu i wierzącemu grzesznikowi? – wykaż na podstawie wersetów. Czego dowodzi następna seria wersetów? Jak potwierdza to nasze własne doświadczenie?

      (30) O czym jeszcze wiemy na podstawie naszego własnego doświadczenia oraz innych? Czego uczy na ten temat Biblia i dlaczego musi to mieć miejsce? Co mają na myśli wersety uczące, że Jezus jest naszą sprawiedliwością i doskonałością? – omów je. Jakie inne wersety również mają to na myśli? – omów je. W jaki sposób sprawiedliwość Chrystusa może stać się czyjąś własnością w Tysiącleciu? W jaki sposób może stać się ona czyjąś własnością natychmiast? Kto i jakie poselstwo głosił w czasie Wieku Ewangelii?

      (31) Do czego ostatecznie sprowadza się grzech i co czyni z człowiekiem? W jaki sposób wpływa on na stosunek Boga do grzesznika? Czym według Biblii są grzesznicy dla Boga? – omów poszczególne wersety. Czego według Biblii dokonuje grzech między Bogiem a grzesznikiem? – omów poszczególne wersety. Co jest jednym z najgłębszych rodzajów smutku prawdziwie pokutujących? Co jest jednym ze sposobów manifestowania przez Boga przyjęcia ofiary Chrystusa? – wskaż na stosowne wersety. Kto głosił o tym fakcie i jaką ofiarą było to głoszenie? Co wiemy z własnego doświadczenia odnośnie antytypicznej ofiary śniednej i całopalnej z tego wersetu?

      (32) Do czego w antytypie odnosi się w. 8, a o czym dla kontrastu traktuje w. 12? Jakie potwierdzenie uzyskamy po rozważeniu typów i antytypów z w. 6,7 i 8? Jaką naukę dodatkowo to potwierdza? Jakie jest znaczenie usprawiedliwienia z wiary w Wieku Ewangelii i w jaki sposób jest to widoczne w Biblii?

      (33) Czego w naturalny sposób moglibyśmy się spodziewać w związku z treścią w. 12, a dlaczego tak nie jest? – podaj powód związany z kolejnością chronologiczną. Co jest jedną z myśli podkreślanych w w. 9-11?

      (34) W jakim znaczeniu nie używamy, a w jakim używamy tutaj słowa Lewita? Jakie trzy szczególne rzeczy były potrzebne do przeniesienia Lewitów ze stanowiska świeckiego do stanowiska sług przybytku? Co typ wyraźnie podkreśla w odniesieniu do tych wszystkich trzech aktów – jak długo miało to trwać?

      (35) W jaki sposób reagujący grzesznicy byli doprowadzani do pokuty i wiary w kościołach rytualistycznych – jako kto byli oni przedstawiani ogółowi członków danego kościoła i jaki był bardziej publiczny sposób dokonywania tego? Którzy z nich rzeczywiście dostępowali usprawiedliwienia – za kogo byli uważani przez członków swych zborów? Czego było to antytypem i jak należy to rozumieć w odniesieniu do każdego z nich? Jak procedura ta wyglądała w kościołach nierytualistycznych? Czy w obydwu rodzajach kościołów stosowano także inne metody – w czym były one podobne, a czym się różniły? Jak prowadzone było głoszenie? Co czyniono w obydwu rodzajach kościołów przed wszystkimi ich członkami i czego było to antytypem? W jaki sposób rozgłos ten miał miejsce w przypadku osób uzyskujących usprawiedliwienie bardziej prywatnie?

      (36) Jaka jest pierwsza z dwóch ważnych kwestii poruszonych w w. 10 i w jakim znaczeniu niektórzy używają tego wyrażenia? Kto i w odniesieniu do jakich wersetów propagował taki pogląd? Jakie wersety dowodzą, że wyrażenie to nie ma w Księdze Ijoba takiego znaczenia? – uzasadnij to także przymiotami Boga. Jaka jest prawidłowa myśl w. 10? – uzasadnij w odniesieniu do typicznych i antytypicznych Lewitów. Jak więc rozumiemy polecenie przyprowadzenia Lewitów przed Pana?

      (37) Czego dotyczy drugi punkt w. 10 – ile symbolicznych znaczeń ma w Biblii to wyrażenie? Jakie jest pierwsze jego znaczenie? – omów na przykładzie Aarona i jego synów. Jakie jest drugie znaczenie tego wyrażenia? – powołaj się na stosowne fakty z Nowego Testamentu. Jakie jest jego trzecie znaczenie w Biblii i gdzie można je zauważyć?

      (38) Dlaczego pierwsze znaczenie tego wyrażenia nie odpowiada w. 10? Dlaczego nie odpowiada mu jego drugie znaczenie? Jakie znaczenie odpowiada w. 10 i czego to jest typem? W jakich okolicznościach dochodziło do takiego zatwierdzania? Co wszyscy sobie przypominamy?

      (39) Co było jednym z kolejnych etapów poświęcania Lewity do jego służby i co wtedy miało miejsce? Czym zajmowali się antytypiczni Lewici Gerszonici? Co należało prowadzić, aby wykonać pierwsze dzieło? Co było potrzebne do właściwego wykonywania tego dzieła? W jakich formach nominalny lud Boży wyrażał dla nich aprobatę? W jaki sposób czyniono to wobec Gerszonitów Szimeitów? Czego te ich uczynki były antytypem?

      (40) Czy nominalny antytypiczny Izrael kładł ręce także na antytypicznych Meraritach – czym się oni zajmowali? W jaki sposób nominalny lud Boży zatwierdzał te dwie grupy Meraritów? Czy zatwierdzał on także antytypicznych Kehatytów – czym się oni zajmowali? W jaki sposób antytypiczni Izraelici ich popierali? Co więc widzimy w działaniach typicznych i antytypicznych Izraelitów w stosunku do Lewitów?

      (41) Czy treść zawarta między w. 8 a w. 12 jest umieszczona właściwie? – podaj pierwszy tego powód. Jaki jest drugi tego powód? Czego dokonuje analiza 4 Moj. 8:5-10?

      (42) Jakie jest poprawne tłumaczenie w. 11? Jakie ofiary pominęliśmy w akapicie (24) i jakie jest ich znaczenie? Jaka ofiara obracania nie jest pokazana w tym wersecie, a jaka jest? O czym mówi w. 13 i co z tego wynika dla typu i antytypu?

      (43) Jaki jest antytyp ofiarowania przez Aarona Lewitów jako ofiary obracania? Co znaczy, że dokonuje się to „przed Panem”? Jaki jest cel tego obracania i czy jest taki sam, jak obracanie Lewitów przez Mojżesza? Jakie fakty skłaniają nas do poglądu, że obracanie Lewitów przez Aarona jest typem ich długich przygotowań do służby? Jakie jest znaczenie tego, że są oni ofiarowani przez Pana jako ofiara obracania antytypicznych synów Izraela?

      (44) Czego dotyczyło przygotowanie Lewitów Wieku Ewangelii? – podaj odnośne szczegóły. Uzasadnij kolejność w. 8-12 z punktu widzenia zawartych w nich treści.

      (45) Kiedy następuje główne przygotowanie antytypicznych Lewitów? Co obejmuje przygotowanie serca wszystkich grup i podziałów Lewitów Wieku Ewangelii? Jak długo trwał ten etap ich rozwoju i kiedy dochodziło w nich do poświęcenia? Czego ten zarys przygotowania nie oznaczał, a co oznaczał i z jakiego powodu? W jaki sposób poziom służby Lewitów wpływał na ich przygotowanie – gdzie możemy to zauważyć?

      (46) Jakie cechy nosiło powyższe przygotowanie i jakie były tego skutki – które z przygotowań Lewitów było najwyraźniejsze? Co takie przygotowanie oznaczało w przypadku antytypicznych Gerszonitów – czego uczono ich w kolegiach? Czego uczono ich w seminariach? Jak to szkolenie wyglądało w krajach, w których nie było seminariów? Jak przygotowywani byli misjonarze? Którzy z nich własnym wysiłkiem przygotowywali się w szkole doświadczenia? W jaki sposób przygotowywani byli Gerszonici Szimeici i czym się oni zajmowali? W jaki sposób jest pokazana ciągłość tego przygotowywania oraz przekazywanie ich do tej pracy przez nominalny lud Boży?

      (47) W jaki sposób byli ofiarowani przez naszego Pana Merarici Musziego jako ofiara obracania? Jak w ten sam sposób ofiarowani byli przez Niego Merarici Machlici?

      (48) Dlaczego Kehatyci Wieku Ewangelii musieli przejść najbardziej staranne przygotowanie ze wszystkich Lewitów – czym w wielu przypadkach równocześnie oni byli? Na czym polegała wyjątkowość Edwarda Robinsona i Jamesa Stronga? – co z reguły posiadali Kehatyci Wieku Ewangelii i co dodatkowo otrzymywali? Jak przygotowywani byli ci z nich, którzy dostarczali pomocy językowych? Jacy inni Kehatyci musieli przechodzić przez podobnie złożony proces przygotowawczy? Co dostrzegamy w przygotowaniu, jakiemu musieli być poddawani Kehatyci Wieku Ewangelii i co było tego powodem? Kim więc byli Kehatyci Wieku Ewangelii i jak jest to pokazane w typie? W jaki sposób pokazana jest w typie rola naszego Pana, a w jaki – nominalnego ludu Bożego? Co oznacza, że obracanie Kehatytów odbywało się przed Panem?

      (49) Czym cechuje się w. 12 spośród wszystkich wersetów 4 Moj. 8 i co możemy powiedzieć o jego umieszczeniu w tym rozdziale? Jak brzmi pierwsze zdanie tego wersetu i co to oznacza? Co Biblia wyraźnie uczy o Jezusie w stosunku do grzesznika? – omów poszczególne wersety. Jakie dwa rodzaje wersetów przytoczone są w powyższych odnośnikach? Na co wskazuje oparcie rąk Lewitów na cielcu ofiary za grzech w w. 12?

      (50) Czego typem jest oparcie ich rąk na cielcu ofiary za grzech i jak wiąże się to z reprezentacją? Czego typem jest więc położenie przez Lewitów rąk na cielcu ofiary za grzech? Co jest zatem pokazane w oparciu rąk Lewitów na cielcu ofiary za grzech? Czego typem jest oparcie przez nich rąk na cielcu ofiary całopalnej i co to oznacza w odniesieniu do ich wiary?

      (51) Dlaczego czasownik oprą jest w tym kontekście bardzo znaczący? Jak nasz Pastor definiował wiarę? Skąd według typu z w. 8 pochodzi wiara? Co jest jej podstawą, a co nadbudową? Czego i w jaki sposób używa wiara usprawiedliwiająca? Wobec kogo jeszcze używa ona tych dwóch elementów, i to w dwóch różnych zakresach? – omów kolejno. W odniesieniu do czego jeszcze ich ona używa? Do czego więc wiara używa tych dwóch elementów w odniesieniu do Chrystusa i Boga? W czym to wszystko jest pokazane?

      (52) Jaka jest następna myśl poddana naszej uwadze i dlaczego może ona wydawać się dziwna? Jak możemy to wyjaśnić? Czego kolejnym potwierdzeniem są te uwagi i co pokazują?

      (53) Jak nie powinniśmy rozumieć ofiarowania cielca jako ofiary za grzech z w. 12 i jakie są tego powody? Co więc oznacza złożenie ofiary za grzech przez Mojżesza i Aarona? Gdzie występuje to użycie słowa ofiara i jakie to ma znaczenie dla miejsca dokonywania aktu usprawiedliwienia? Co fakt ten jeszcze wyraźniej pozwala dostrzec – czym różni się wykupienie Kościoła od wykupienia usprawiedliwionych z wiary? Którego z tych wykupów dotyczy nasz tekst i czego jest on kolejnym silnym potwierdzeniem?

      (54) Jakie klasy są ilustracjami tymczasowo usprawiedliwionych osób? Na czym polega tymczasowość ich usprawiedliwienia? Jakie klasy i z jakiego powodu w oczywisty sposób nie mogły korzystać z rzeczywistego przypisania im zasługi Chrystusa? W jakim celu św. Paweł przytacza Abrahama i Dawida w Rzym. 4:3-8 i co z tego wynika dla wierzących Wieku Ewangelii? Jaka jest różnica między usprawiedliwieniem tymczasowym a ożywionym, jeśli chodzi o rolę Boga i Chrystusa? W jaki sposób i gdzie Biblia uczy o usprawiedliwieniu ożywionym? W jaki sposób w grece i języku angielskim pokazana jest wiara poświęcająca? W jaki sposób w językach tych pokazana jest wiara usprawiedliwiająca?

      (55) Gdzie dokonywane są obydwa rodzaje usprawiedliwienia i o którym z nich mówi Żyd. 9:24? Co na temat miejsca dokonywania usprawiedliwienia wnosi Rzym. 3:25 i 22? Czego według Żyd. 1:3 dokonał nasz Pan po wstąpieniu do nieba – kiedy dotyczy to klasy Kościoła, a kiedy poszczególnych jego członków? Za kogo zatem dokonane zostało przypisanie w dniu Pięćdziesiątnicy, a za kogo było ono dokonywane w czasie trwania Wieku Ewangelii? Do czego ta różnica jest nieco podobna? Czego Jezus dokonuje wobec nas, gdy grzeszymy, a następnie prosimy o przebaczenie? W jaki sposób ten zarys przypisywania za Lewitów Wieku Ewangelii jest zasugerowany w typie?

      (56) Do czego Jezus doprowadzał Lewitów Wieku Ewangelii przed dokonaniem za nich przypisania? Na czym polega wiara usprawiedliwiająca i jak się do niej dochodzi? W jaki sposób Bóg wchodził w stan poczytanego pokoju z wierzącym już grzesznikiem? Dlaczego pomimo tych czterech aktów usprawiedliwieni z wiary są usprawiedliwieni tymczasowo, a nie w sposób ożywiony? W jaki sposób tymczasowe usprawiedliwienie Lewitów Wieku Ewangelii jest podtrzymywane pomimo popełniania przez nich kolejnych grzechów?

      (57) Jakie pytanie obecnie rozważymy? W jaki sposób Jezus dokonywał usprawiedliwienia ożywionego? Co wówczas zwalniał i na jakiej podstawie – co umożliwiało to Bogu? Jaka śmierć od tej pory nie była już możliwa dla takiej jednostki? W jaki sposób i pod jakim warunkiem są od tej pory przebaczane grzechy słabości i ignorancji takiej jednostki? Jaki jest rezultat orędownictwa Jezusa? Co ta łaskawa możliwość nam daje? Dlaczego przy okazji Lewitów Wieku Ewangelii mówimy o usprawiedliwieniu ożywionym, które nie jest ich udziałem?

      (58) Jakie dwie rzeczy poleca Mojżeszowi w. 12 i co oznacza wykonanie pierwszej z nich? Czego, ogólnie mówiąc, dotyczy składanie przez Mojżesza ofiary całopalnej? W jaki sposób nasze uwagi z ak. (53) tłumaczą składanie przez Jezusa ofiary całopalnej? Co zatem przedstawia składanie przez Mojżesza ofiary całopalnej?

      (59) Co jako poświęceni możemy powiedzieć o pełnieniu tej służby przez Chrystusa wobec nas? Jakie korzyści to nam przynosiło? Jakie różne doświadczenia prowadziły do tego samego rezultatu? Dlaczego miłujący Pan wprowadzał tak różne doświadczenia do naszego życia i co przez to czynił?

      (60) O czym mówi ostatnie zdanie w. 12 i czego to jest typem? Jaką rolę w pojednaniu odgrywa nasz Pan? Jaką rolę odgrywa w nim Bóg? Co zakłada i oznacza słowo pojednanie? – zilustruj to na przykładzie relacji między Bogiem a grzesznikiem. Wymień kolejne etapy realizacji zaplanowanego przez Boga pojednania. Co można powiedzieć o poszczególnych jego punktach?

      (61) Co stanowi zasługę będącą powodem pojednania? W jaki sposób Chrystus współpracował w poszczególnych elementach pojednania – czym On w nich jest? Jakich pomocy Bóg i Pan używają w tym dziele? W jaki sposób nasz Pan wykonywał odnośną pracę punktu(4)? W jaki sposób wykonywał On odpowiednią pracę punktu (5)? Co te dwie rzeczy stanowią?

      (62) Jakie polecenia udzielone Mojżeszowi podaje w. 13? Co znaczy wyrażenie stanąć przed kimś jako osobą urzędową? – uzasadnij na podstawie Biblii. Co zatem polecenie to nakazuje Mojżeszowi i co to oznacza? Co oznacza drugie polecenie? Dlaczego nie ma tutaj wzmianki o poleceniu postawienia ich przed zgromadzeniem Izraela? Kiedy Lewici stali się w pełni poświęconym pokoleniem i jakie prawo wówczas uzyskali? Co opisują w. 6-13, a co w. 14?

      (63) Co zawiera w. 13 i kogo reprezentują w nim Aaron i Mojżesz? Czego typem jest postawienie przez Mojżesza Lewitów przed Aaronem i jego synami i co to oznacza? W jaki sposób mieli oni służyć jako Gerszonici Wieku Ewangelii? Na co wprowadzało ich postawienie ich przed Jezusem i Kościołem i co to dla nich oznaczało?

      (64) W jaki sposób Merarici Wieku Ewangelii służyli Jezusowi i Kościołowi? Do czego wprowadzało ich postawienie ich przed Jezusem i Kościołem i co to dla nich oznaczało? W jaki sposób Kehatyci Wieku Ewangelii mieli służyć Jezusowi i Kościołowi? Do czego wprowadzało ich postawienie ich przed Jezusem i Kościołem i co to dla nich oznaczało? Czego typem jest więc postawienie Lewitów przed Aaronem i jego synami?

      (65) Jak wyglądały działania stawiające przed Panem i Kościołem Gerszonitów Wieku Ewangelii? Którzy z nich byli do tego przygotowywani w sposób mniej formalny lub niemal całkowicie pozbawiony formalizmu? W jaki sposób byli wprowadzani na urząd Merarici Wieku Ewangelii? Jak wyglądało to w przypadku Kehatytów Wieku Ewangelii?

      (66) Co było ostatnim aktem poświęcenia Lewitów i czego to jest typem? W jakim więc celu Lewici Wieku Ewangelii zostali poświęceni Bogu? Jakim był ten akt naszego Pana i w jaki sposób dowiadywaliśmy się o jego wystąpieniu? Co jeszcze oznacza ofiara obracania? W jaki sposób mogli umierać antytypiczni Lewici? Co oznacza ich obracanie – co czynił każdy Lewita Wieku Ewangelii powracający do Obozu? Co podaje w. 14?

      (67) Którą część 4 Moj. dotychczas rozważyliśmy i co zawierają te wersety? Z czego głównie składa się pozostała część tego rozdziału i jak w związku z tym będzie wyglądała nasza analiza?

      (68) Kiedy typiczni Lewici mogli służyć w przybytku i co to oznacza dla antytypu? Które zdanie w. 15 na to wskazuje? Jakie jest pierwsze wrażenie po przeczytaniu drugiego i trzeciego zdania tego wersetu i czy jest ono słuszne? – podaj powody. Do czego w związku z tym się skłaniamy, po rozważeniu antytypu pierwszego zdania z w. 15?

      (69) Jak powinniśmy traktować oczyszczenie Lewitów Wieku Ewangelii przed ich poświęceniem – do czego jest to analogią? Co to oczyszczenie oznaczało w odniesieniu do usprawiedliwienia oraz ich rzeczywistego stanu? Co w związku z tym w mniejszym lub większym stopniu nadal popełniali? Co pod tym względem można powiedzieć o Kapłanach Wieku Ewangelii? Co w związku z tym czynił nasz Pan i co przez to wypełniał? Co możemy zauważyć w doświadczeniach naszych własnych oraz innych – w jaki sposób nasz Pan okazywał nam pomoc? Co stałoby się, gdyby nasz Pan tak łaskawie nam nie służył?

      (70) Co oznaczało polecenie ofiarowania Lewitów jako ofiary obracania w typie? Co to oznacza w odniesieniu do antytypicznych Gerszonitów, Meraritów i Kehatytów? – omów kolejno. Co zawiera się w słowie obracał i czego sami doświadczaliśmy, będąc Lewitami Wieku Ewangelii?

      (71) W jaki sposób przekład Rotherhama tłumaczy w. 16? Czym różnią się pierworodni i pokolenie Lewiego w typie i antytypie? Dlaczego w typie użyto dwóch grup osób? – pokaż różnicę między pierworodnymi a antytypicznym Lewim. Jakich innych określeń używa w tym celu Biblia? Na jakie rodzaje mogą być podzieleni pierworodni Wieku Ewangelii z punktu widzenia relacji do obrazu skończonego – kim są tymczasowi pierworodni i co oznacza, że należą do pierworodnych warunkowo? Kiedy wyłaniają się prawdziwi pierworodni i kim oni są? Jakimi pierworodnymi są Godni obecnie, a jakimi będą w następnym Wieku? Dlaczego należy pamiętać o powyższych rozróżnieniach?

      (72) Jakie jest znaczenie wyrażenia „oddani, oddani”? Gdzie jest opisany i wyjaśniony wybór Lewitów w zamian za pierworodnych? Które tłumaczenie fragmentu w. 16 jest najlepsze? – podaj jego mniej i bardziej dosłowne brzmienie.

      (73) O czym werset ten z naciskiem uczy i w jaki sposób jest to pokazane? Jakie ma to znaczenie dla antytypicznego pokolenia Lewiego? Jaką ma być to lekcją dla Kapłanów i Lewitów Wieku Ewangelii? Jakie były konsekwencje niewierności i wierności w tym dziele? – pokaż kolejno w odniesieniu do Lewitów i Kapłanów Wieku Ewangelii.

      (74) W jaki sposób pierworodni stali się własnością Pana: którzy pierworodni pozostawali przy życiu, a którzy je tracili? Kolejno omów znaczenie: izraelskiego domu – drzwi – odrzwi – nadproża – baranka – jego krwi – kropienia. Kto unikał śmierci w typie i antytypie? Jakie są konsekwencje niewierności dla tymczasowych i ostatecznych pierworodnych? Kogo w skończonym obrazie przedstawiają pierworodni z ludzi i zwierząt Izraela? Kogo w skończonym obrazie przedstawiają pierworodni z ludzi i zwierząt Egiptu? W jaki sposób Bóg stał się właścicielem pierworodnych oraz pokolenia Lewiego?

      (75) Jakie jest dosłowne tłumaczenie pierwszego zdania w. 19? Co ma na celu podkreślenie słowa dałem – jakie były zadania typicznych Lewitów? Czym zajmowali się Lewici Wieku Ewangelii? Który rodzaj pracy był dla nich ważniejszy i jak służba ta jest dosłownie nazywana w hebrajskim? Komu i w jakiej kolejności byli dani Lewici – co to oznacza w typie? Jakie ma to znaczenie w antytypie? – pokaż kolejno w odniesieniu do Gerszonitów, Kehatytów i Meraritów.

      (76) Jakie polecenie otrzymał Kościół? Jak długo było ono częścią jego szczególnej misji i co klasa Eliasza przez cały Wiek starała się czynić? W jaki zatem sposób antytypiczni Gerszonici Libnici pomagali Kościołowi? Co było drugim etapem tego zadania i kto musiał się w nie także angażować? W jaki sposób pomagali Kościołowi antytypiczni Gerszonici Szimeici?

      (77) Która grupa Lewitów Wieku Ewangelii pomagała Kościołowi bardziej niż dwie pozostałe – w czym jest to pokazane? Dla kogo ich służba była pomocna, a dla kogo była szczególną pomocą? W jaki sposób czynili to Amramici? – zilustruj na przykładzie 1 Jana 5:7. Wymień głównych antytypicznych Amramitów Gerszomitów – na czym polegała ich pomoc?

      (78) W jaki sposób pomagali nam Amramici Eliezeryci – jaki ma to związek z różnymi przekładami Biblii? W jaki sposób pomagali nam twórcy konkordancji? – wymień głównych autorów oraz ich dzieła. W jakiej formie autorzy konkordancji okazywali się pomocni dla Kapłanów? Dla jakich Kapłanów i w jaki sposób konkordancje te okazywały się szczególnie pomocne? Wymień kilka innych konkordancji Nowego i Starego Testamentu – w jaki sposób są one pomocne? Jakie inne pozycje miały swój pomocny wkład dla różnych Kapłanów?

      (79) Jacy inni Kehatyci także przychodzili z pomocą antytypicznym Kapłanom? – omów kolejno w odniesieniu do Zichritów, Nefegitów oraz Korachitów.

      (80) Jaką pomoc niosły Kapłanom pisma antytypicznych Hebronitów? – wymień stosowne nazwiska. Do czego Kapłani potrzebują pism historyków i biografów Kościoła? – wymień stosowne nazwiska. Jaki wkład wnoszą książki traktujące o geografii, archeologii i socjologii krajów biblijnych? – wymień stosownych autorów. Jakiej innej tematyki dotyczy ta sama uwaga? – wymień osoby pracujące w tej dziedzinie.

      (81) Od kogo antytypiczni Kapłani uzyskiwali najmniejszą pomoc i co było tego powodem? W jakim przypadku ich pomoc była jednak pożyteczna? – podaj przykłady. Którzy Uzzielici byli znacznie bardziej pomocni dla Kapłanów i jaki był tego powód? – podaj stosowne przykłady.

      (82) Którzy Uzzielici byli najbardziej pomocni dla Kapłanów i jaki jest tego powód? Co zawierają i czego dowodzą ich pisma – co w związku z tym obalają i bronią? Wymień niektórych autorów należących do Uzzielitów Sitritów – czego i przed czym oni bronili? Jakie ataki musieli odpierać i czego jest to jednym z dowodów?

      (83) Co było dziełem wszystkich czterech grup antytypicznych Kehatytów i co można tam łatwo znaleźć? Jakie informacje można w nich znaleźć? Wymień główne ich dzieła wśród słowników biblijnych. Wymień główne ich dzieła wśród encyklopedii biblijnych. Wymień główne dzieła wśród encyklopedii świeckich. Czym charakteryzują się takie dzieła i gdzie można znaleźć więcej szczegółów na poruszane przez nich tematy?

      (84) Dla kogo były pomocne dzieła antytypicznych Kehatytów, a dla kogo i w jakim okresie były one szczególnie pomocne? Czego stosownym przykładem jest nasz Pastor? W jaki sposób nadrabiał on braki w grece i hebrajskim i do czego to wykorzystywał? W jaki sposób nasz Pastor, nieznający języka greckiego ani hebrajskiego, opierał prawdę na poprawnych tłumaczeniach? – podaj przykłady odnośnych słów języka hebrajskiego i greckiego. Co zauważyliśmy w czasie pierwszego badania sześciu tomów i czym ten fakt dla nas był? Od jakich Amramitów uzyskiwał on podobną pomoc? – podaj szczegóły.

      (85) W jaki sposób pomagali mu antytypiczni Kehatyci? – omów kolejno w odniesieniu do tych z nich, którzy zajmowali się egzegezą, chronologią, historią kościoła, archeologią i gramatyką. Gdzie nasz Pastor wykorzystywał tę pomoc i jaki był jego do niej stosunek?

      (86) Kto jeszcze wyraża swoją wdzięczność za pomoc otrzymaną od Lewitów Wieku Ewangelii? – podaj przykłady artykułów, które powstały dzięki takiej pomocy. Co było dla niego pomocne w przygotowywaniu równoległych wersetów? Co było dla niego pomocne w serii artykułów na temat Robisono-Uniwersalizmu – jakich książek, konkordancji i słowników do tego używał? Co można powiedzieć o zawartości jego biblioteki? Na czym pomoc Lewitów Wieku Ewangelii wobec Kapłanów nie polega, a na czym polega i jaki jest tego powód? Podaj tego przykład w odniesieniu do konkordancji. Podaj tego przykład w oparciu o historię Jakuba i Ezawa. W jakim zatem celu Bóg dał Kapłanom Lewitów Wieku Ewangelii?

      (87) Czym są Merarici Wieku Ewangelii w odniesieniu do pozostałych dwóch grup Lewitów? – podaj kilka stosownych przykładów. Co stałoby się z pismami Kehatytów Wieku Ewangelii gdyby zabrakło Meraritów? Czym więc są Merarici w stosunku do Kehatytów i Kapłanów Wieku Ewangelii? W jaki sposób współpracują oni z Gerszonitami Wieku Ewangelii w odniesieniu do antytypicznego Obozu, Lewitów i Kapłanów? – omów kolejno. Co więc widzimy na podstawie rozważanego fragmentu w. 19?

      (88) Jakie sformułowanie w. 19 może nas początkowo zaskoczyć? Jaki fakt może to wyjaśnić – z czym Lewici nie mieli nic wspólnego i kto się tym zajmował? Z czym Lewici mieli pewien związek i na czym polegała ich rola w dokonywaniu pojednania dla ludu Pana? – podaj rodzaje ich działalności na tym polu.

      (89) W jaki sposób antytypiczni Lewici nie dokonywali pojednania za Obóz i do kogo wyłącznie należy to dzieło? Kto odgrywał główną rolę w drugim składniku dzieła pojednania i na czym ona polegała? Na czym polegał przywilej usprawiedliwionych z wiary? Jakiego stopnia zadowolenia z Siebie oczekiwał Bóg od antytypicznego Obozu, Lewitów i Kapłanów? Jaki poziom zadowolenia z Boga był wystarczający do zachowania miejsca w antytypicznym Obozie? Czego ich rozwój nie obejmował, a czym częściowo służyli im Lewici Wieku Ewangelii?

      (90) W jaki sposób takiego pojednania dokonywali Gerszonici Libnici i Szimeici? Z jakiej pomocy antytypicznych Kehatytów Amramitów Gerszoma mogli korzystać członkowie Obozu? W jaki sposób byli pomocni dla Obozu Amramici Eliezeryci? W jaki sposób pomagali Obozowi Isharyci? – omów kolejno w odniesieniu do Zichritów, Nefegitów i Korachitów. W nabywaniu czego pomagali im Hebronici? Jaki na tym polu był wkład Uzzielitów? – omów kolejno w odniesieniu do Elsafanitów, Miszaelitów oraz Sitritów. Jaka była w tym rola obydwu grup Meraritów?

      (91) Jaki był cel dokonywania takiego pojednania w typie? Jakie były efekty wierności i niewierności Lewitów w tym dziele? Podaj stosowne tego przykłady z historii Izraela.

      (92) Jaki jest związek między działalnością Lewitów a ochroną antytypicznego Obozu przed zarazą błędu? – omów kolejno w odniesieniu do poszczególnych grup lewickich. Podaj przykład takiej ochrony z historii Anglii. Wśród których angielskich Lewitów rezultat ten był dość wyraźnie odczuwalny? – podaj stosowne przykłady. Czego Lewici dokonali dzięki swej służbie w Anglii?

      (93) Czego przykładem są pod tym względem Niemcy? Na jaki czas zostały pozostawione najbardziej przemawiające do wyobraźni tego przykłady? – omów kolejno w odniesieniu do trzech grup Lewitów. Czym w wyniku tego coraz bardziej nawiedzany był antytypiczny Obóz?

      (94) Czego dotyczy ostatnie zdanie w. 19 i jaką myśl podkreśla w typie? Co zdanie to sugeruje w antytypie? W jaki sposób w tych działaniach Obozu mogli pomagać Lewici Wieku Ewangelii? Co stwierdzają w. 20-22?

      (95) W jakim okresie swego życia Lewici wykonywali ciężką służbę? Jakie słowa w w. 24,25 i 26 odnoszą się do ich ciężkiej pracy i czego ona dotyczyła? Czym zajmowali się Lewici powyżej 50. roku życia i w jakim wyrażeniu jest to pokazane? Jaka pozorna sprzeczność występuje w czasie rozpoczynania służby przez Lewitów i jak tę sprzeczność można harmonizować?

      (96) Czego typem jest fakt, że żaden Lewita nie mógł rozpocząć służby w przybytku przed 25. rokiem życia? – omów kolejno w odniesieniu do trzech grup Lewitów. Czego typem jest to, że zanim Lewici mogli stać się pełnoprawnymi Lewitami usługującymi, musieli przejść pięcioletnie przeszkolenie? – omów kolejno w odniesieniu do trzech grup Lewitów. Dlaczego Bóg wyznaczył właśnie taki okres ciężkiej pracy Lewitów? Jaki fakt jest pokazany w rozpoczynaniu przez Lewitów ich ciężkiej służby w wieku 30 lat? Czego typem jest służenie przez nich przez 20 lat?

      (97) Jaki fakt jest przedstawiony w zaprzestawaniu przez Lewitów ciężkiej służby w wieku lat 50? Czego typem jest dalsze wykonywanie przez nich lżejszych prac? Czego typem jest wzrastająca z czasem niezdolność Lewitów i związane z tym umniejszanie ich pracy? Kogo przedstawia Lewita całkowicie niezdolny do służby z powodu choroby lub wieku? Czego typem jest zróżnicowanie zdolności Lewitów do służby na rzecz przybytku lub ludu? – czym kieruje się Pan w używaniu różnych Lewitów i Kapłanów Wieku Ewangelii?

      (98) Co podkreśla ostanie zdanie z w. 26 i jaki był tego cel w typie? Co ten fakt przedstawia w antytypie? Co przedstawia wykonanie przez Mojżesza tego typu?

poprzednia stronanastępna strona