Epifaniczny tom 8 – rozdział 9 – str. 611

Dwie paschy oraz słup obłoku i ognia

przyjście przez potępiony świat pod uwagę naszego Pana jako [tymczasowego] Wykonawcy i Najwyższego Kapłana Jehowy na pustyni, tuż po Jego chrzcie, gdy rozważał różne zarysy Boskiego planu w celu poznania Boskiej woli wobec Siebie w stosunku do świata. Nie powinniśmy przez to rozumieć, że potępiony świat rzeczywiście, fizycznie, stawił się przed Panem na pustyni. Antytypiczne stawienie się było raczej umysłowe, aktem umysłu naszego Pana, w którego czasie widział On go w umyśle, tak jakby stanął przed Nim. Nie powinniśmy też rozumieć, że świat zwrócił się do naszego Pana słowami. Do naszego Pana przemawiał bardziej ich stan Adamowej nieczystości i potępienia aż do śmierci, w tym znaczeniu, że ukazywał Mu ich nieczystość i potępienie na śmierć – „Staliśmy się nieczystymi przez zetknięcie się ze zwłokami ludzkimi” (w. 7). W umyśle naszego Pana powstało więc pytanie: „Dlaczego mamy być upośledzeni wśród [duchowych] synów izraelskich, nie mogąc złożyć Panu daru ofiarnego [wiarą opierać się na Chrystusie, który złożył za nas ofiarę jako nasz zastępca, podobającą się Jehowie zamiast nas] w oznaczonym czasie [w czasie Wieku Ewangelii]?” Ich stan był dla Niego odpowiedzią, że tacy nie mogą mieć udziału w wyborczym zbawieniu Wieku Ewangelii, tj. nie mogą obchodzić święta będącego antytypem 14 Nisan w Egipcie i na Synaju. Innymi słowy, nieczyści pytający Mojżesza są typem potępionego i nieczystego stanu rodzaju ludzkiego, budzącego w umyśle naszego Pana pytanie co do powodu, dla którego niewybrany świat nie może mieć możliwości obchodzenia antytypicznej Paschy, tj. nie może mieć możliwości uzyskania zbawienia wysokiego powołania, działającego w czasie Wieku Ewangelii.

      (8) Gdy to pytanie po raz pierwszy pojawiło się w umyśle naszego Pana, nie znał On odpowiedzi, czego typem jest brak odpowiedzi Mojżesza na to typiczne pytanie (w.8). Polecenie ludziom przez Mojżesza, by stali, tj. poczekali na odpowiedź,

poprzednia stronanastępna strona