Epifaniczny tom 8 – rozdział 9 – str. 612

Dwie paschy oraz słup obłoku i ognia

przedstawia Jezusa, który w umyśle polecił ludzkości poczekać na odpowiedź. Zwrócenie się przez Mojżesza do Pana, by usłyszeć Jego odpowiedź na to pytanie dla tych ludzi, jest typem zwrócenia się przez naszego Pana do Boga, by przemówił do Niego przez Swoje Słowo co do Boskiej woli dla świata w odniesieniu do tego, czy będzie on miał antytypiczną Paschę (w. 8). Udzielenie przez Jehowę odpowiedzi Mojżeszowi przedstawia udzielenie przez Boga odpowiedzi naszemu Panu za pośrednictwem Starego Testamentu (w. 9). Odpowiedź ta została udzielona naszemu Panu w czasie 40 dni doświadczeń na pustyni. Typiczna odpowiedź (w. 10), że nieczyści i będący w dalekiej podróży mogą obchodzić Paschę przedstawia Boską odpowiedź, że potępiony, nieczysty i błądzący rodzaj ludzki będzie miał możliwość obchodzenia antytypicznej Paschy, tj. będzie miał sposobność uzyskania zbawienia przez śmierć Chrystusa. Polecenie przez Boga Mojżeszowi, by przekazał to synom Izraela jest typem polecenia przez Boga Jezusowi na pustyni, by cielesnemu i duchowemu Izraelowi głosił zbawienie dla świata. Jak można zauważyć, pytanie dotyczyło wyłącznie nieczystych, natomiast Pan odpowiedział w odniesieniu do nich oraz tych znajdujących się w dalekiej podróży, z dala od siedzib Izraelitów. Jaka jest między nimi różnica? Rozumiemy, że nieczyści z powodu kontaktu z umarłym są typem tych, którzy są nieczyści i potępieni w Adamie, natomiast ci w dalekiej podróży przedstawiają tych zagubionych w błędzie. Ogólnie mówiąc, choć nie w każdym przypadku, nieczyści to nominalni Żydzi i chrześcijanie, natomiast będący w dalekiej podróży to poganie. Obydwie te grupy są oczywiście pozbawione sposobności zbawienia wyborczego, lecz dla obydwu Bóg przewidział obchodzenie Paschy, szansę uzyskania zbawienia. Wyrażenie „z was, jak i z potomstwa waszego” sugeruje myśl, że tak jak typ odnosił się do wszystkich cielesnych Izraelitów, tak antytyp odnosi się do wszystkich Izraelitów antytypicznych.

      (9) Występuje jednak różnica między czasem obchodzenia Paschy przez nieczystych i przez ogół Izraela. Ci drudzy obchodzili

poprzednia stronanastępna strona