Epifaniczny tom 8 – rozdział 9 – str. 617
Dwie paschy oraz słup obłoku i ognia
więcej usprawiedliwiania w taki sposób. Z tego powodu przypisywana zasługa przestaje istnieć – nie w tym znaczeniu, że sama zasługa przestaje istnieć (ponieważ później będzie używana przez zastosowanie w odróżnieniu od przypisywania, by umożliwić działanie usprawiedliwienia przez uczynki), lecz w tym znaczeniu, że zasługa nigdy więcej nie będzie używana dla celu przypisywania. To właśnie to – zakończenie jej przypisywania – jest pokazane w typie przez spalenie resztek, które pozostały do ranka 14 Nisan. Ponieważ cała zasługa zostanie zastosowana, by umożliwić działanie usprawiedliwienia Tysiąclecia, jej całość musi być wykorzystana przed początkiem Małego Okresu, bez względu na to, czy każdy w pełni wykorzysta swój udział w jej całości, ponieważ jej całość (sto procent) zostanie w Tysiącleciu zastosowana dla każdej jednostki. W wyniku tego po Tysiącleciu nie pozostanie już nic do przyswojenia, a więc całość tej zasługi musi być spożyta przed Małym Okresem, ponieważ po nim nie będzie już niczego do przyswojenia. Każdy, kto będzie grzeszył w czasie Małego Okresu, będzie musiał pójść na wtórą śmierć, ponieważ nie będzie już dostępna żadna część zasługi Chrystusa, by chronić go przed karą za grzechy, jaka wtedy będzie musiała być wymierzona.
(13) Polecenie, by nie złamano żadnej kości baranka (w. 12), jest także znaczące i jako napomnienie dotyczy zarówno Wieku Ewangelii, jak i Tysiąclecia. Złamanie kości baranka byłoby zadawaniem mu gwałtu. A kim są ci, którzy zadają gwałt Chrystusowi, naszemu Barankowi? Zaprzeczający okupowi oraz te poświęcone nowe stworzenia, które jak umyta świnia zaczynają tarzać się w błocie grzechu. Zaprzeczający okupowi depczą Syna Bożego (Żyd. 10:28), natomiast ci, którzy powracają do walania się w błocie grzechu, ponownie krzyżują syna Bożego i wystawiają Go na jawną hańbę (Żyd. 6:6). Obydwie klasy idą na wtórą śmierć. Niektórzy czynią te dwie rzeczy w czasie Wieku Ewangelii (Żyd. 6:4-7; 10:26-29; Judy 4; 1Jana 5:16). Niektórzy uczynią je w czasie Tysiąclecia i podczas jego