Epifaniczny tom 8 – rozdział 9 – str. 618
Dwie paschy oraz słup obłoku i ognia
Małego Okresu – dzieci w czasie Tysiąclecia, a starcy, którzy nie wypełnią swych lat [dobrem], po Tysiącleciu (Iz. 65:20). Typiczne napomnienie, by nie łamać kości baranka (w. 12), reprezentuje ostrzeżenia w obydwu Wiekach, aby nie czynić tych dwóch złych rzeczy. Napomnienie, by obchodzić Paschę 14.dnia drugiego miesiąca według jej wszystkich przepisów (chukath – statut, praktyka; nie mishpat – sąd, przepis, doktryna) podobne jest do tego podanego w wersecie 3 w odniesieniu do statutów. Jedyną różnicą jest to, że antytypiczne gorzkie zioła nie obejmują prześladowań i cierpień dla sprawiedliwości. Ponieważ wyjaśniliśmy je omawiając werset 3, nie potrzebujemy powtarzać tego tutaj. Zauważmy (zob. A.R.V.), że słowo chukath (statut) jest w liczbie pojedynczej. Ta liczba pojedyncza nie odnosi się do jednego statutu, lecz do wszystkich odnośnych statutów, tak jak wskazuje na to poprzedzające je słowo każdy (nie wszystkie). W ten sposób słowo prawo często oznacza wszystkie prawa. Zauważmy również, że w wersecie tym nie występuje słowo oznaczające sąd, przepis, doktrynę. Należy go się domyślać, ponieważ klasa restytucyjna będzie musiała trwać przy odpowiedniej prawdzie w czasie obchodzenia Paschy Tysiąclecia.
(14) Zauważamy, że jeśli czyści i niebędący w dalekiej drodze nie obchodzą Paschy, grozi im kara śmierci. Groźba ta w antytypie stosuje się do Wieków Ewangelii i Tysiąclecia. Czystymi Wieku Ewangelii są poświęceni – ci, na rzecz których przypisana została zasługa Chrystusa. Czystymi Wieku Ewangelii są więc Kościół pierworodnych i Młodociani Godni. Niebędącymi w dalekiej drodze w czasie Wieku Ewangelii są ci sami z punktu widzenia posiadania przez nich prawdy, dzięki której nie popadają w błąd. Zatem czystymi i niebędącymi w dalekiej drodze w czasie Wieku Ewangelii są wszyscy ci, którzy w tym Wieku stają na próbie do życia lub na próbie wiary i sprawiedliwości. Co to znaczy, jeśli ktoś z takich nie obchodzi Paschy? Oznacza to niezachowanie przez nich wiary