Epifaniczny tom 8 – rozdział 9 – str. 638

Dwie paschy oraz słup obłoku i ognia

znajdowali się w stanie odosobnienia od innych, tułając się po jałowej, ogromnej pustyni, bez jakiegokolwiek przewodnika. Niewielu z nich kiedykolwiek powróciło do zgromadzenia, gdyż większość zginęła na ponurej pustyni. Tak też stanie się z nami, jeśli cały czas nie będziemy spoglądać na nasz słup obłoku i ognia. Nie zaniedbujmy też służenia współpielgrzymom w ich potrzebach, a przede wszystkim uważajmy na własne kroki, by cały czas podążały za tym słupem obłoku i ognia. Nie pozwólmy, jak czyni to wielu, by zmęczenie, ból nóg oraz żar pustynnego słońca i piasku skłonił nas do przerwania podróży i opuszczenia zastępów Boga. Początek naszego postępu był pokazany przez rozpoczęcie marszu przez Izrael, kontynuowanie tego postępu – przez jego stałe podążanie do przodu, a jego koniec – przez kończenie każdego podejmowanego marszu.

      (32) W życiu chrześcijanina jest jednak jeszcze jeden element poza tymi trzema aktywnymi, rozwijającymi zarysami. Jest w nim część bierna, która musi znosić doświadczenia i próby charakteru, cierpienia z powodu gorliwości dla prawdy i sprawiedliwości oraz prześladowania za wierne trwanie przy nich. Pismo Święte wielokrotnie oświadcza, że także i one są częścią chrześcijańskiego życia (Mat. 5:10-12; Jana 16:2; Dz.Ap. 14:22; 2Tym. 3:12; 2Kor. 4:8-13; Jak. 1:2-4,12; 1Piotra 2:19-21; 4:12-16). Jak można zauważyć, żadne z nich nie są aktywnymi, lecz biernymi elementami chrześcijańskiego życia. Wyrażają one wytrwałość, a nie rozwój, i dlatego są bierne. Zauważyliśmy już, że aktywna, rozwijająca część chrześcijańskiego życia, pokazana jest przez Izraelitów podążających za słupem obłoku i ognia. A jak w doświadczeniach Izraela między Egiptem i Kanaanem pokazana jest bierna część chrześcijańskiego życia? Był tylko jeszcze jeden element ich pustynnych doświadczeń – obozowanie. Właśnie to odpoczywanie przez Izraelitów w obozach reprezentuje bierną część chrześcijańskiego życia. Jest to oczywiste na podstawie faktu, że skoro ich podróże składały się jedynie z tych dwóch rzeczy, maszerowania i obozowania, i skoro ich marsze są typem aktywnych elementów chrześcijańskiego życia, jedyną rzeczą, jaka może być typem biernych

poprzednia stronanastępna strona