Epifaniczny tom 8 – rozdział 9 – str. 639

Dwie paschy oraz słup obłoku i ognia

elementów chrześcijańskiego życia są ich obozowania. Tak jak charakter marszu odpowiednio pokazuje postęp w chrześcijańskim życiu, tak charakter obozowania odpowiednio przedstawia trwanie w próbach, cierpieniach i prześladowaniach (Efez. 6:13). Co więcej, wszystkie typiczne doświadczenia Izraela miały miejsce w czasie, gdy obozował, co sugeruje myśl, że nasz czas obozowania jest czasem naszych prób. I tak, ich pierwsza próba miała miejsce w czasie obozowania przy Morzu Czerwonym (2Moj. 14:2-20); kolejną były ich doświadczenia związane z manną (4Moj. 11:4-34), a także z powodu długiego pobytu Mojżesza na górze (2Moj. 32:1-35), te związane z Baalpeorem (4Moj. 25:1-18), z ognistymi wężami (4Moj. 21:4-9) oraz z Korachem, Datanem i Abiramem itd. (4Moj. 16:1-50) – wszystkie miały miejsce w czasie obozowania, a św. Paweł wyraźnie mówi o nich jako o typie naszych prób (1Kor. 10:5-14). Także doświadczenie związane z Miriam i Aaronem, w związku z żoną Mojżesza i samym Mojżeszem jako szczególnym rzecznikiem Boga, miało miejsce w czasie obozowania Izraela (4Moj. 12:1-16). Jest to typem doświadczenia niektórych utracjuszy koron oraz tych, którzy je zachowali, w związku z niskim pochodzeniem Kościoła oraz w związku z Jezusem jako szczególnym Rzecznikiem Boga. Co więcej, wielkie doświadczenie towarzyszące raportowi dziesięciu szpiegów miało miejsce w czasie obozowania Izraela (4Moj. 13:26-14:45). Było ono typem ogólnego doświadczenia prawdziwego i nominalnego ludu Bożego w Żniwach Żydowskim i Ewangelii. Każde inne doświadczenie wymienione wśród doświadczeń Izraela między Egiptem a Kanaanem miało miejsce w trakcie obozowania. Mamy więc podstawy do wniosku, że obozowania Izraela reprezentują bierne zarysy chrześcijańskiego życia.

      (33) Składają się one z trzech rodzajów wytrwałości. Po pierwsze, musimy skutecznie znosić wszelką presję, jaka wywierana jest na nasz rozwój w umyśle i sercu. Jeśli chodzi o nasz umysł, presja ta pochodzi ze strony subtelnych błędów, które przeciwnik przez swych rzeczników przedstawia naszemu umysłowi wraz ze zwodniczymi argumentami, usiłując uczynić nas

poprzednia stronanastępna strona